30 Ocak 2012 Pazartesi

istiva

-----------------------------------------(rahman dedi ki;)

****"RAHMAN ARŞA İSTİVA ETTİ^ Ta'ha 5

****Ca'fer ibnu süleyman dan, şöyle dedi;
Malik ibnu Enes R H. a "RAHMAN OLAN ALLAH ARŞA İSTlVA ETTİ" Ayet'i Kerime'sinde ki "İSTİVA" kelimesin den, "İSTİVA" nasıldır diye ? soruldu. Malik ibnu E -nes R.H. çöyle cevab verdi. "İSTİVA" ma'lumdur. Nasıl demek ise, ma'kul delildir. "ALLAH'U AZZE VE CELLE'NİN
ARŞIN ÜZERİNE İSTİVA ETTİĞİNE İNANMAK İSE VACİBTİR.
Seni . ise "DALALET'TE" olan birisi olarak göruyorum der, ve o kişinin meclisten çıkarılmasını emreder.
Eu Eseri İsmail ibnu Abrur -rahman (18) 'Ebu Said ed -Da rimi er -Reddu Ale'l -Ceh miyye'de (280) ve Beyhaki Es ma'da (430) rivayet etmişler dir.

****"ALLAH SEMADA» BÜTÜN DÜNYA İŞLERİNİ İDARE EDER". Sonra ameller, bir gUnde O'na yükselir ki, (o gUnün) mikdarı, sizin saydıklarınızdan (ya'ni dün­ya yılıyla) bin yıldır.
Secde 4/5


****»RAHMAN ARŞIN ÜZERİNE İSTİVA ETTİ» bu -tün gökte olanlar, bütün arzdakiler, bütün bu ikisi -nin arasındakiler ve bütün yerin dibindekiler hep 0'-nundur. "SEN SESİNİ YÜKSELTSENDE VEYA SEZSİZDE SOY -LESEN, HATTA KALBİNDEN GEÇENLERİDE^BİLİR".
Ta'Ha 5/6/7

****"SEMÂDA OLAN^ALLAH^IN" , BİZİ yerin dibine geçirmesinden emin mi oldunuz ? O vakit bir de bakaramız ki , arz çalkalanıp duruyor.
MUlk 16


****Yoksa "SEMADA OLAN(ALLAH')lN" Uze -rinize taş yağdıran bir rüzgar göndermesinden emin mi oldunuz ? O zaman anlarsınız, korkutmam nasıl olur -muş.
MUlk 17


**** Göklerde ve yerde olan canlılarla Me lekler, kibirlenmeden hep Allah'a secde ederler. "ÜSTLERİNDE Kİ RABLERİNDEN KORKARLAR" ve emrolun dukları her şeyi yaparlar.
Nahl 49/50


**** firavn veziri olan Hâman'a şöyle dedi Ey Hâman Bana yüksek bir kule yap, belki bazı yollara muttali »olurum. Göklerin yollarına muttali o lurum da, "MUSA'NIN İLAHINI" görürüm. ÇUnkU ben mu sa'nın (söylediğinin ya'ni, davet ettiği "SEMÂDA Kİ İLAH" iddiasının] yalan olduğunu zannediyorum.
Mu'min 36/37

-----------------------------------------------(rasulullah dedi ki;)
****Muâviye't -ubnu'l -Hakem es -SUlemiyy n R.A. dan, şöyle dedi: Benim, Uhud ve Cevvaniyye ta -raflarında koyunlarımı güden bir cariyem vardı.Bir gün yanına çıkıb vardım.Birde ne göreyim, gUttügü koyunlardan birisini kurt kapmış. Ben de Adem oğullarından biriyim, onların öfkelendiği gibi bende öfke-
lenib esef ettim. Lakin ben o cariyeye bir şamar vurdum. Akabinde Reaûlullah^S.A.V.e gelip (cariyeye yap­tığımı haber verdim), (cariyeye vurduğum) Bu şamarı aleyhime çok büyüttü. Bende, Ya Resûlellah: (yaptığım bu zulme karşılık) cariyeyi azad edeyim mi ? dedim. Onu bana getir buyurdu. Bende cariyemi Reaûlullah S.A.V.e getirdim. Resûlullah S.A.V. cariyeye hitaben "ALLAH NEREDEDİR" ? diye sordu. Câriye: "SEMADADIR" dedi. Tekrar, "BEN KİMİM" ? buyurdu. Câriye:"SEN ALLAH'­IN RESULÜSÜN", dedi. Bunun üzerine Resûlullah S.A.V. bana: Onu azad et, çünkU o bir "MU'MİNE"dir buyurdu.
Bu Hadia'i Müslim (537) Ebu Davud (930) Buhâri CUz'Un de (64) Neaei (3/15) Ahmed (5/447) Beyhaki (7/ 387) İbnu Huzeyme Tevhid'de (121) Ebu Said ed -Darimi fi'r -Reddi ale'l -Cehmiyyeti'de (271) İbnu Ebi Şeybe İman'da (84) İbnu Ebi Asım SUnen'de (489) Beyhaki Es-ma'da (422) ve Ebu Hanife Müsne-din'de (3) rivayet etmişlerdir.


****Enes ibnu Malik R.A. dan, şöyle dedi: Zeyneb bintu Cahş R.A. Reaûlullah S.A.V. in şâir zevcelerinin yanlarında şöyle iftihar ederdi. Derdi ki Sizi Reaûlullah S.A.V. ile aileleriniz evlendirdi. Beni ise, "YEDİ KAT SEMANIN ÜSTÜNDEN ALLAH EVLENDİRDİ'
Bu Hadis'i Buhâri (7420) Tirmizi (3213) Ahmed (3/2 İbnu Sa'd (fl/I03) ve Neae (2/76) rivayet etmişlerdi


****Ebu Hureyre R.A. dan, (şöyle dedi:) Nebiyyu Muhterem S.A.V. şöyle dedi: Allah'u Azze ve Celle mahlukâtı yarattıktan sonra, "YANINDA ARŞINI ÜSTÜNDE" şöyle yazdı. RAHMETİM GADABIMI geçti.
Bu Hadis'i Buhâri (7422) Ahmed (2/25H) rivayet etmislerdir.


****Abdullah ibnu Amr R.A. dan, şöyle dedi: Resulullah S.A.V. buyurdu ki: Merhametli olanlara , "RAHMAN" olan Allah'u Azze ve Celle'de merhamet eder. Dünya ehline merhamet edin ki» "SEMADA Kİ RAHMAN OLAN ALLAH'DA" size merhamet etsin.
Bu Hadis'1 Ebu Dâvud (4941) Tirmizi (1924) Ahmed (2/160) Humeydi (591) Hâkim (4/159) re Hatib (2/260) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.


****Ebu Said el -Hudri R.A. dan, şöyle dedi: , Resûlullah S.A.V. buyurdular ki: .................... '
. Banâ'İ'timâd etmiyormusunuz ? ben, "SEMADA OLÂN ALLAH'IN EMİNİYİM" sabah ve akşam bana gökyüzünün haberi ' geliyor.
Bu Hadis'i Buhari (4351) ve Müslim (1064) rivayet etmişlerdir.


****İbnu Abbas R.A. dan, (şöyle dedi:) Resulullah S.A.V. Mi'raç da semâya götürüldüğünde, gü­zel bir koku hisseder. Ve dedim ki diyor. Ya Cibril bu güzel koku nedir ? dedim . Dedi ki: Bu güzel koku, fir'avn'nun kızının hizmetçisinin ve evladlarının kokusudur. Hizmetçi bir gün fir'an'nün kızının saçlarını tararken, tarağı elinden düşürür ve binaen
aleyh"BİSMlLLAH" der. Kız bunu işitince (ne o senin babam degilmi? dar.Hizmetcide cevaben derki:Benimdede babanın'da "RAB'Bİ ALLAH'DIR". Kız- da, bunu muhakkak babama haber vereceğim der. Hizmetcide git haber verebilirsin diye ceyab verir, Kız meseleyi fir'avn'na haber verdikten sonra,firavn kadını huzuruna çağırarak der ki. Senin Rabbin kimdir ? yoksa benden başka senin Rabbin'mi var diye çıkışır. Hizmetçi de benim "RABBİM'DE senin RABBiN DE SEMADA Kİ ALLAH'DIR" der. Bunu işiten fir'avn hemen adamlarına bakırcıdan bir kazan getirmeleri! emreder, derhal kazan kaynatılıp aonra da kadını çocuğu getirtip ikisinide içine attırır.
Bu Hadia'i Ebu Said ed -Darimi fir-Reddi Ale'l -Cehmiyyeti'de (273) hasen bir senedle rivayet etmiştir

****Câbir ibnu Abdullah R.A. dan, şöyle dedi: Resulullah S.A.V. Veda haccın'da Arefe gUnü vermiş olduğu hutbede şöyle buyurdu: Ben vazifem olan tebliği yaptımmı ?(ne diyorsunuz.) (Sahabelerde) evet Ya Resulellah hakk ile yaptın diye cevab verdiler. Resülullah S.A.V. de şehâdet parmağını "SEMAYA DOĞRU KALDIRIP İNSANLARA KARŞI İNDİREREK ALLAH'IM ŞAHİD OL DiYE ÜÇ KERE TEKRAR ETTi» .
Bu Hadis'i Buhâri (1739) Muslim (1218) Ebu Davud (1905) ve Ahmed (1/447) rivayet et­mişlerdir.
--------------------------------------------------(sahabe dedi ki;)

****Ebu Bekr R.A. dan, vârid olan rivayet:
 Abdullah^ibnu Umer R.A. dan, şöyle dedi Resulullah S.A.V. vefat ettiğinde, (münafıklardan bazıları müslümanların aralarını karıştırmak için nasıl olur böyle bir Resul ölürmü diye laflar konuşmaya başlamışlardı) Binâen aleyh Ebu Bekr R.A. Müslümanlara hitaben bir hutbe irad ederek şöyle dedi:
"EY lNSANLAR EĞER.İBÂDET ETTiĞiNiZ İLAH MUHAMMED İDİYSE O ÖLDÜ. EĞER İBADET ETTİĞİNİZ İLAH SEMÂDA Kİ ALLAH ÎDİYSE O ÖLMEMİŞTİR"
ve sonra şu Ayet'i Kerimeyi sonuna kadar okudu. (Muhammed A.S.V. ancak bir Resuldür. O: dan önce bir çok Resuller gelip geçmiştir. Şimdi o ölür veya öldürülürse siz dininizi terkmi ? edeceksiniz. ...................................Ali imran 144.
Bu Eseri Ebu Said ed -Darimi er -Reddu ale'l -cehmiye nam kitab'ın da (274) hasen bir senedle rivayet etmiştir.


****Abdullah ibnu Mes'ud R.A. dan, şöyle dedi Dünya semâsı ile ondan sonra ki gelen semânın arası beşyüz senedir. Her iki semânın arası böylece beşyüz senedir. Kürsi ile suyun arasıda beşyüz senedir Arş ise suyun Üstündedir. "ARŞIN ÜSTÜNDE'DE ALLAH'U TEBAREKE VE TEALA VARDIR SiZiN MEŞKUL OLDUĞUNUZ AMELLERl ORADAN BiLiR".
Bu Eseri Ebu Said ed -Dârimi Reddu alel -Cehmiyye nam kitabın da (275) İbnu Huzeyme Tevhid de (105/106) ve Beyhaki Esma (401) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.


****Aişe R.A. nın kapıcısı Zekvan dan,
(şöyle dedi:) Abdullah ibnu Abbas R.A. Âişe R.A. vefat edeceğinde yanına geldi. Aişe'ye hitaben şöyle dedi» Sen Resûlullah S.A.V. in kadınlarından kendisine en sevgili olanı idin. Allah Resulü S.A.V. ise temiz olandan başka bir şeyi de sevmez. " HEM SUBHA NEHU VE TEALA YEDi KAT SEMÂNIN ÜSTÜNDEN SENiN BE -RAATINI iNDlRDl» Ve Allah'u Azze ve Celle'nin zikredildiği hiç bir mescid yok ki senin beraatını bil­diren Ayet gece ve gündüz orada okunmasın.
Bu Eseri Ebu Said ed -Dari-mi er -Reddu Alel -Cehmiyyeti'de (275) sahih bir se­nedle rivayet etmiştir.


****Zeyd ibnu Eslem R.A. dan, şöyle dedi: Abdullah ibnu Umer bir çobanın yanına uğradı ve ço -bana kesilmeye elverişli bir şeyi olup olmadığını sor­du. Çobanda sahibi burada yoktur dedi. İbnu Umer R. A. da, ne olacak sahibin» birini kurt kaptı dersin dedi. Bu söz Üzerine çoban "BAŞINI SEMÂYA KALDIRIP SÖY­LE DEDİ PEKİYİ ALLAH NEREDE YA" ? bu cevabı işiten ib­nu Umer R.A. da, Vallahi Allah'ın nerede olduğunu sormaya ben daha layıkım dedi. Ve sonra çobanı ve ko­yunları sahibinden satın alıp, çobanı azad ederek ko yunları da ona verdi.
Bu Eseri Zehebi Uluv'da (95) ceyyid bir senedle zikretmiştir.

--------------------------------------------------------------(mezheb imamları dedi ki;)

****Ahmed ibnu Hanbel R.H. dan, naklolunan kavil:
 Ebu Bekr el -Hallâl'ın şeyhi, Yusuf ibnu Musa'1 -Kattan şöyle dedi»
Ebu Abdullah'a (ya'ni Ahmed ibnu Hanbel'' denildi ki (Ne diyorsun ?) Allah'u Azze ve Celle, yarattıklarından ayrı olarak "KUDRETİ VE İLMİ" ile her yerde olduğu halde "YEDİ KAT SEMANIN ÜSTÜNDE ARŞININ UZERİNDEMİDİR"
Ahmed ibnu Hanbel'de cevaben şöyle dedi: Evet "ALLAH'U AZZE VE CELLE ARŞININ ÜZERİNDEDİR" hiç bir şeyde "İLMİNDEN GİZLİ DEĞİLDİR" .
Bu Eseri Hallal es -Sünen'de (198) rivayet etmiştir.

****Ehli SUnnet'in bayraktarı olan, Ah med ibnu Hanbel R.H. a sorulan, "ALLAH YEDİ KAT SEMANIN ÜSTÜNDE ARŞININ UZERİNDE MİDİR" ? sorusuna,eve
"AlLAH'U AZZE VE CELLE ARŞININ ÜZERİNDEDİR" hiç bir şey de "İLMİNDEN GİZLİ DEĞİLDİR", diye cevab vermes temsil etmiş olduŞu "EHLİ SÜNNET İTIKADINI"beyan eder.

****imam'ı Şâfi'i R.H dedi ki:
İmam'ı Malik, SUfyan ve daha onlardan başka Ehli Sün­net önderlerinden gördüğüm ve benim de üzerinde oldu­ğum hak olan kavil şudur. "ALLAHDAN BAŞKA İLAH OLMA­DIĞINA VE MUHAMMED A.V.S. İN ALLAH'IN RESULÜ OLDUGU.NA ŞEHADET EDİP, VB ALLAH'U AZZE VE CELLE'NİN DE SEMA -SINDA ARŞININ ÜZERİNDE OLDUĞUNU , İSTEDİĞİ GİBİ KULLA­RINA YAKLAŞIP VE İSTEDİĞİ GİBİ DE DÜNYA SEMASINA İNDİ­ĞİNİ İKRAR ETMEKTİR" .
Bu Eseri Zehebi Uluv'da (196) tahric etmiştir.

****İmam'ı Malik R.H. dan, varid olan kavil:
 Abdullah ibnu Ahmed ibnu Hanbel R.H.dan, er -Reddu ale'l -Cehmiyyeti isimli kitnb'ında,babası Ahmed'den oda Abdullah ibnu Nafl'den oda Malik ibnu E-nes R.H. dan şöyle dediğini rivayet ediyor.
İmam'ı Malik R.H. şöyle dedi:
"ALLAH'U AZZE VB CELLE SEMÂDADIR , İLMl İSE HER YERDE­DİR, İLMİNDEN DE HİÇ BİR ŞEY GİZLİ KALAMAZ".
'Bu Eseri Ebu Davud Mesail'de (263) Abdullah er -Reddu A-le'l -Cehmiyye de (5) ve Aciri Şeria da (289) rivayet et­mişlerdir.

****Ebu Hanife R.H. dan, naklolunan kavil:
 Fıkhu'l -Ekber isimli meşhur kitab'ın sa­hibi Ebu Muti'i -l -Hakem ibnu Abdullah el -Belhi-den bize şöyle bir haber ulaştı.
Ebu Hanife R.H. a, "RABBİMİN SEMADA MI YERDE Mİ OLDUĞUNU" bilmiyorum diyen bir adamın hUkmiln sordum . "ŞÜBHESİZ O KAFİR OLMUŞTUR" Çünkü Allah» u Azze ve Celle söyle buyuruyor. "RAHMAN ARŞIN ÜZERİ -NE İSTİVA ETMİŞTİR" "ARŞIDA YEDİ KAT- SEMANIN ÜSTÜNDE -DİR" dedi. Bende dedim ki: O adam diyor ki tamam "AR­ŞIN ÜZERİNE İSTİVA ETMİŞTİR" diyorum lakin "ARŞIN SEM­DA MI YERDE Mİ OLDUĞUNU" bilmiyorum, Tekrar Ebu Hanife R.H, cevaben şöyle dedi."ARŞIN SEMADA OLDUĞUNU İNKAR ETTIMİ ŞUBHESİZ Kİ O KÂFİR OLMUŞTUR" .
Bu Eseri Zehebi Uluv'da (118) zikretmiştir.

****Kâdi İmam Tacuddin Abdu'l -Halik ibnu Ulvan R.H. dan, şöyle dedi:
El -Mukni nam eserin mülellifi Ebu Muhammed ibnu Ahmed el -Makdesi R.H. ı şöyle derken işittim. Di­yordu ki: Ebu Hanife R.H dan, Bize şöyle dediği habe­ri ulaştı. Her kim ki "ALLAH'U AZZE VE CELLE'NIN SEMA­DA OLDUĞUNU İNKAR EDERSE MUHAKKAK Kİ O KİŞİ KAFİR OLMUŞTUR".
Bu Eseri Zehebi Uluv'du (119) zikretmiştir.

****Muhammed ibnu Yusuf R H. şöyle dedi: HER KİM Kİ ALLAH'U AZZE VE CELLE, ARŞININ ÜZERİNDE DE ĞİLDİR DERSE O KÂFİR'DİR" .
Bu Eser'i Buhari Efalu'l -İ bad da (128) rivayet etmiştir


****TEŞEKKÜRLER...

1 yorum: